Brandbook inaczej nazywany księgą znaku jest niezbędnym elementem, jeżeli mówimy o tworzeniu tożsamości marki, podstawowych wartości marki czy też wizerunku. Dzięki księdze znaku twoja firma ma uporządkowany zarys tego, jak prawidłowo powinno się używać twojego logo do projektów graficznych, oznakowania firmowych produktów czy też przeróżnych gadżetów. Nawet jeżeli nie posiadasz firmy, to znając i rozumiejąc, czym dokładnie jest księga znaku, jest cenną informacją, która może ci się przydać zarówno jako przedsiębiorca, grafik komputerowy, jak i zwykły konsument.
Brandbook – czym dokładnie jest?
Najprościej możemy go określić jako „Przewodnik po marce”. Przydatne jest osobom zajmującym się projektowaniem graficznym, drukowaniem ulotek reklamowych, wizytówek czy też naklejek z twoim logo. Zasady zawarte w księdze znaku mogą przybrać formę ogólnych, takich jak cel marki do bardziej szczegółowych niuansów, takich jak kolorystyka, typografia czy przykłady z wykorzystaniem twojego logo w reklamie produktu.
Czy moja firma potrzebuje księgi znaku?
Kiedy chcesz zareklamować swój produkt czy usługę i zlecasz wykonanie agencji reklamowej, która przykładowo zajmuję się projektowaniem graficznym w Katowicach, to wysłanie im księgi znaku będzie pomocne. Opisane zasady pozwolą zrozumieć jakiego języka używać podczas tworzenia reklamy. Poza pomaganiem zrozumieć idee twojej marki księga znaku jest również świetnym sposobem na połączenie się z klientami i ukazanie im, że twoja marka trzyma się konkretnych wartości i zasad. Jednym z najważniejszych atutów posiadania brandbook’a jest to, że pozwala tworzyć więź twojej marki z klientami.
Co powinno się znaleźć w brandbook’u?
W dobrze złożonej księdze znaku warto określić: kilka słów o marce, historię powstania logo, podkreślenie etosu/misji marki, kolorystykę, rozmiar czcionki, styl fontu, proporcję i pola ochronne. Po ustaleniu wszystkich wytycznych powiązane z logiem zagwarantowaliśmy sobie i naszym pracownikom jednolity obraz tego, jak powinno się korzystać z logo.
Kolor – który wybrać?
Przy wyborze palety barw kluczem do sukcesu jest prostota. Warto minimalnie wybrać sobie 3 kolory jeden z nich powinien być kolorem bazowym, który będzie najbardziej dominującym kolorem twojej marki, drugi akcentujący (dodatkowym) a trzeci ostatni neutralnym. Możesz też poszerzyć swoją paletę kolorów, ale wówczas powinieneś ograniczyć się do maksymalnie 5 barw. Podczas decydowania o tym, z jakimi kolorami chciałbyś skojarzyć swoją markę warto, abyś brał pod uwagę zagadnienia z teorii kolorów czy też efektów psychologicznych, jakie wywołują określone barwy.
Księga znaku niezbędnik każdej firmy
Dzięki połączeniu wszystkich omówionych elementów powstanie kompleksowy przewodnik po marce. Pomoże on zarówno pracownikom agencji reklamowych zajmujących się projektowaniem graficznym, jak i potencjalnym klientom zrozumieć filozofię oraz wartości marki.
Pamiętaj, że twoje logo to nie tylko kawałek symbolu graficznego twojej firmy a twarz twojej marki i o tę twarz warto należycie dbać.