Efektywne zarządzanie relacjami z klientami jest dziś kluczem do sukcesu każdego przedsiębiorstwa. Na pewnym etapie rozwoju organizacji zarządzanie relacjami z klientami jest na tyle trudne, że konieczne jest wdrożenie stosownych narzędzi informatycznych. Czym jest CRM i dlaczego warto zdecydować się na jego wdrożenie?
CRM – co to jest?
CRM (ang. customer relationship management) to nic innego jak zestaw procedur i narzędzi, które mają za zadanie wspierać zarządzanie relacjami z klientami. W szerszym kontekście CRM postrzegany jest jako pewnego rodzaju filozofia biznesowa, która koncentruje się na kliencie i jego potrzebach. Proces ten wymaga nieustannego gromadzenia danych o klientach, ich preferencjach i wszystkiego, co niesie za sobą biznesową wartość.
Sprawne zarządzanie wszystkimi informacjami na temat klientów i odpowiednie adresowanie ich potrzeb we właściwym czasie wymaga zastosowania odpowiedniego rozwiązania technologicznego. Systemu informatycznego, który pozwoli skutecznie zarządzać posiadanymi danymi, ułatwi budowanie lojalności i długofalowych relacji, a w konsekwencji wygeneruje większe przychody dla organizacji.
CRM w chmurze – dlaczego warto?
Współczesne narzędzia CRM w chmurze, takie jak chociażby Dynamics 365, są niezwykle elastyczne. Nierzadko można je rozbudowywać o kolejne elementy i budować w ten sposób kompleksową infrastrukturę systemową, która pozwoli skutecznie wspierać działanie przedsiębiorstwa w każdym jego obszarze.
Dlaczego inwestycja w CRM jest uważana za inwestycję o potencjalnie wysokiej stopie zwrotu? Powodów takiego stanu rzeczy jest co najmniej kilka. Nowoczesny CRM pozwala doskonalić i optymalizować procesy firmowe na wielu różnych płaszczyznach. Pozwala chociażby skrócić cykl sprzedaży, zwiększyć efektywność działań sprzedażowych i posprzedażowych, wzmocnić relacje z klientami, skuteczniej walczyć o ich utrzymanie, a także skutecznie optymalizować realizowane działania marketingowe. Dobry system CRM ułatwia również dostęp do danych o klientach i pozwala je analizować z najróżniejszych perspektyw. Właściwe wykorzystanie tych możliwości pozwala podejmować jeszcze lepsze decyzje, optymalizować metody działania i na nowo kształtować strategię pozyskiwania i utrzymywania klientów.
System CRM – przykłady
Na rynku dostępnych jest dziś wiele systemów CRM, jednak w gronie najchętniej wybieranych od lat pozostają SAP Digital CRM, Salesforce i MS Dynamics 365. Ostatni rozwijany jest przez Microsoft i stanowi część pakietu Office 365. Możliwość elastycznej integracji Dynamics 365 z innymi narzędziami Microsoft jest niewątpliwie ogromnym jego atutem. Poprzez takie działanie wiele powtarzalnych zadań można zautomatyzować, a dzięki wykorzystaniu Power BI w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w posiadanych przez organizację danych. Kluczem do sukcesu jest jednak stworzenie odpowiedniej architektury systemowej i przekonanie się do możliwości, jakie oferuje dziś biznesowi nowoczesne technologia.